De PI4RAZ Onweerdetector

Al heel lang koester ik een wens om een onweerdetector te maken, deze wens stamt al vanaf de basisschool toen ik een boek las over onweer waarin stond dat wanneer je een AM radio aanzet je de ontladingen kon horen. Natuurlijk heb ik dat met succes uitgeprobeerd met een goedkoop rommelmarkt-radiotje tot ergernis van mijn moeder die weeeeeer een draad door de tuin had lopen. Na mijn avontuur met de kristalradio moest ik het maar op een klosje draaien en als de voorspellingen juist waren mocht ik die uitrollen.

 

Hoe dan ook, ik had de modules wel al gezien en ken de Arduino, maar ben niet heel sterk met software. Ik kan knippen en plakken en de parameters veranderen binnen bestaande software en dan weer compilen. Maar dan houd het (tot nu toe) bij mij op, ik ben meer van de discrete componenten zeg maar.

                                                                                                                       Toen de inkoopactie voor een onweerdetector voorbij kwam,

                                                                                                                       hoefde ik niet heel lang na te denken.

De ESP8266 WiFi module, door de organisatoren voorgesoldeerd op de print om de comminucatiebus te verzetten naar 9600db. Natuurlijk moest ik dat even over doen HI.

De, volgens de beschrijving gebouwde print. Vond er eigenlijk niets aan omdat het meteen werkte. Aan de andere kant zat alles goed in elkaar en was alles redelijkerwijze omschreven

Eerste passing, de nokjes van het plastic moesten weggeknipt worden met een tang en het plexiglas was iets te groot gestanst waardoor het kastje ging wijken. Met een schuurpapiertje zo op te lossen.