PE1JPD 23cm NFM tranceiver kit

Voor een amateur hier in de buurt mag ik het 23cm NFM 1Watt kitje van Bas de Jong PE1JPD in elkaar gaan zetten (yeeeeee gratis hobby), er is niet veel op de markt in Europa voor 23cm en zo'n kitje is ideaal om mee te beginnen.

De "echte" 23cm sets zijn nogal prijzig en de "repeaterpraters" moet je uit Japan importeren en kosten ook al een redelijke duit voor een afgekouwd en uitgespuugde versie.
Ik heb al een flink tijdje mijn "standaard" kastje op de plank liggen, schreeuwend om aandacht. Die hebben we meegenomen in de overweging hoe de kit behuist ging worden.

In de running waren het standaard kastje (moet daar eens een naam aan geven), een President Dwight, een Betatek en een Motorola MC80 (uit welk jaartal komt deze eigenlijk?). De Motorola was een hele goede kanshebber door de compactheid en dat er eventueel ruimte was voor nog een powermodule, een LNA en een coax relais. Maar omdat de print onderdeel was van de mechanische structuur waarover de plastics werden geschoven en er hier en daar best wel uitdagingen waren mechanisch gezien is die toch op de tekentafel gesneuveld en voor het al enigszins doorontwikkelde kastje gegaan.

De EMC eigenschappen zijn ruim omschreven door de fabrikant, ik zal alleen de eisen hoe de kopse kanten af te sluiten nog eens door moeten nemen. Een amateur die van de hobby zijn beroep heeft kunnen maken gebruikt ze ook voor zijn wandelzenders, hij laat alleen de antenne uit het gefreest-alu frontje komen en sluit de andere kant ook af met een stukje freeswerk waar met een kliksysteem een LiIon batterij aan vast gemaakt kan worden.

Hoe dan ook past de print prima ondanks dat de antenne aan de achterkant zal moeten komen, ook de voedingsspanning en een (op verzoek) LF uitgang om de optie de audio niet via het speakertje
                                                       van de mike te laten lopen.

Ik zal een adapter moeten maken om de print van het frontje aan te sluiten op de hoofdprint, ook de spanning en de LF van en naar de achterkant heeft zo zijn overdenkingen nodig..

Langzamerhand beginnen ook wel ideeën uit de percolator te druppelen, voor de adapter kan ook een ouderwets gebonden draadboompje gemaakt worden. Ik ben er niet zo lang geleden achter gekomen dat het ouderwetste gewaxt koord nog gewoon volop te verkrijgen is. Vraag blijft wel staan of ik deze bedrading dan niet ook moet afschermen en hoe ik dat moet gaan doen.

De front panal print, eigenlijk wat het al zegt huist het, het display en zorgt dat alles op de juiste plek staat. Reproductie was hier het sleutelwoord, maar helaas is er toch nog wat handwerk nodig om hem pas te maken op het plastic.

Prachtige kwaliteit, maar toch iets te grofstoffelijk om in deze behuizing te gebruiken. Ik heb 10k op voorraad en 100k is nodig volgens het schema, een slanke 100k moet dus geregeld worden.
Ook zat er geen RF connector bij, alsmede ook wat ander klein grut. Op verzoek komt er een BNC versie op, ik moest toch nog bestellen voor een ander project.

Even een passing van de onderdeeltjes waarvan ik dat een beetje spannend vond, het lijkt er wel voor gemaakt te zijn 🤙

Ik zit alleen nog met een oplossing te vinden om mogelijke RF inslag kort te sluiten om te voorkomen dat het kabelboompje rare dingen introduceert.
Nu heb ik ooit een stapeltje 0,5mm FR4 gekocht omdat ik daarvan heel snel met de hobbyschaar schotjes kon maken, als ik C66 naar de onderkant laat verhuizen kan ik die tussen de uC en R30 overdwars plaatsen. Maar eigenlijk wil ik hem toch meer naar de overgang tussen LF en RF plaatsen, inclusief de LM386 zeg maar..

Food for thought zeg maar.


Nou, ik kan je vertellen dat een beetje netjes connectoren aanknijpen best wel een dingetje is.
Ik had nog wat restjes kabel over (ja ik bewaar alles 😜) van mijn FokzBox en die komen prima van pas bij de bouw van de 23cm transceiver.

De aanschaf van een krimptang is bij deze toch bevestigd dat hij zijn geld waard is, ik heb er meteen een besteld voor coax tbv RG174, RG316 en soortgelijke