· 

2Mtr Moxon Rolmaat antenne

Ik heb de FoKZBox gebouwd waar dan natuurlijk een antenne aan toegevoegd moest worden, de keuze voor een rolmaat was vlug gemaakt.

 

De meeste rolmaatantennes zijn van het type Yagi en met "oog" op de uitstekende delen vond ik dat geen goed idee en was de keuze voor een Moxon vlug gemaakt.

 

De stralers zijn 47cm lang elk (34cm voorkant + 13cm gevouwen).
De reflector is 106cm (68cm achterkant + 2x 19cm gevouwen).
De ruimte tussen het gevouwen gedeelte van de elementen is 7cm.
De ruimte tussen de straler en de reflector is 39cm.
De boom is 38.6cm, de plastics zorgen voor de overige 4mm. De totale lengte over de boom gemeten is 40cm

Alle onderdelen bij elkaar, een rolmaat van 5Mtr omdat korter ook vaak betekend dat het lint smaller is.

 

Wat er niet bij staat, dat ik Bison Kombi Power twee componenten poly-urethaanlijm heb gebruikt voor de verbindingen, daar heb ik hele goede ervaringen mee dat wanneer goed toegepast dat noooooooit meer loskomt.

 

 

Voor 4Mtr voldoet slagvaste pijp niet meer, dan zal er een glasvezel boom gebruikt moeten worden.

Van de straler heb ik eerst een stukje met de dremel kaal gehaald en vertind met de soldeerbout voordat ik deze foto gemaakt heb, ook heb ik met de Dremel en een rond diamant freesje de gaatjes gemaakt voor het nylon boutje omdat een klassiek metaalboortje in het materiaal grijpt en de verbanddoos weer aangerukt moet worden. (Ervaring uit het verleden)

 

De coax had ik hier nog gelaten voor wat het was, ik wilde eerst de SMA connector op het handvat in orde hebben, aan de binnenzijde van de boom heb ik wel een aantal ferrietkralen om de coax gedaan om mantelstromen te verminderen.

De overgang van de boom naar de pistoolgreep, Heel duidelijk zichtbaar is het tapeind die ik met PU lijm in het plastic gedraaid heb en de SMA connector die ik op de coax heb gesoldeerd en voorzien heb met krimpkous alvorens deze met dezelfde PU lijm aan het plastic heb verbonden.

 

Het elastiek is alleen ten tijden van het uitharden van de lijm

Voor reproductie moest er een redesign van de pistoolgreep adapter komen, door de onverwachte extra krimp was het gat te klein geworden en moest ik de boel opschuren. Niet de bedoeling bij seriematig werk dacht ik zo. De gemeten diameter is 18,6mm terwijl 19,1 gewenst was. Met de berekende krimpfactor van 1.022 moet ik de extra 0,5mm dus 0,511mm maken om daarop uit te komen.

Ik had tijdens de bouw van de eerste versie het idee gekregen om een SMA connector in de adapter op te nemen en de coax in de slagvaste PVC buis te laten lopen. Ik ben toen handmatig met de boormachine en de Dremel aan de slag gegaan, maar nu dat ik toch een redesign aan het maken ben.

 

Ik weet nog niet wat het beste is, voor het verlijmen een ovalen gat in de slagvaste PVC pijp maken. Of erna en de adapter als een soort geleider voor de boor zodat het gat precies onder de juiste hoek gemaakt word.

De redesign van de pistol grip adapter is klaar, precies pas om de 19mm pijp. Zoals je kan zien is er rekening gehouden met de flens van de connector en is er een doorvoer voor de kabel naar het voedingspunt gemaakt. Ik heb wat RG316 besteld om strak tegen het voedingspunt door een ringkern een paar wikkelingen te maken, met dikkere kabel is dat niet mogelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bouwinstructie


1) Voorbereiding is alles en ik beging bij de boom, je staat natuurlijk zelf vrij om een andere volgorde te bepalen.

3) Aan één kant tekenen we 8,5cm af en schuiven we de pistoolgreep over de pijp en tekenen we rondom af zoals op de foto.

2) De totale boomlengte is 39cm, maar de T-stukken snoepen elk 2mm af van de totale lengte en er zal dan ook 38,6cm afgetekend moeten worden.

Voor het inkorten ben ik gezegend met een speciale "schaar", maar een hobbymes of juniorzaagje werkt ook prima.

4) Op de markering van 8,5cm plakken we rondom schilderstape.


5) Daarna gaan we verder met de voorbereidingen van de pistoolgreep-adapter.

 

Om de schroefbout goed in de adapter te kunnen draaien gebruik ik, hoe ik dat oneerbiedig noem een "toiletpotschroevendraaier", wat wil zeggen een platte schroevendraaier van zeer grote maat.

7) Goed de gebruiksaanwijzing lezen wat bijgevoegd is bij welk product je dan ook koopt is heel belangrijk voor het juiste resultaat.

9) In eerste instantie zal deze iets uit het lood in het gat draaien, maar als je dan voorzichtig en met beleid doordraait zal door de flens de moer uiteindelijk zichzelf rechten.

6) Dan de twee componenten lijm, ik heb erg goede ervaring met Bison Kombi Power. Maar elke twee componenten Poly-Urethaan zal volgens mij voldoen.

8) De binnenzijde van het schroefgat licht insmeren met de "lijm" en daarna de schroefmoer met de schroevendraaier voorzichtig in het gat draaien.


10) Op het tussenliggende tussen het afgetekende deel en de schilderstape ruim de epoxy of lijm aanbrengen vult de weinig overgebleven ruimte tussen het PVC en de adapter.

12) Hier bewijst temeer het product wat ik gebruik, mijn ervaringen met andere producten is dat het hier nogal een kliederboel wordt.

14) Dan insmeren en de pijp lichtjes aandrukken (nog niet helemaal door) zodat je de adapter en het T-stuk nog kan richten voordat je de pijp helemaal doordrukt en richten een stuk lastiger word.

11) Dan de adapter over het lange deel van de boom naar achter schuiven met de uitsparing voor de connector wijzend in de schuifrichting.

 

Al de "extra" overgebleven epoxy/lijm hoopt nu op en door middel van het teveel afvegen met keukenpapier en het verwijderen van de schilderstape kom je op de volgende foto.

13) Dan van het T-stuk de binnenrand waar de pijp en het T-stuk elkaar raken is nog wat "overhang" aanwezig van het printen en wat met de multitool heel makkelijk te verwijderen is, ook iets opruimen maakt het richten makkelijker.

15) Een truc om te kijken of alles "recht" is, is door op een hard oppervlakte het geheel te "wippen" zoals op de foto.

Einde eerste deel, nu even geduld hebben zodat de epoxy kan uitharden of de lijm op kan drogen.


16) Wanneer het geheel is uitgehard. Dan met een voldoende lange boor in het verlengde van het doorvoergat in de pistoolgreep adapter, met beleid door het PVC heenboren. Als het goed is komt er alleen grijs PVC uit het boorgat, wanneer zwart plastic zichtbaar is moet er bijgestuurd worden.

18) Hierboven moet nog een foto worden toegevoegd waar te zien is hoe het stuk coax er uiteindelijk uitziet wanneer deze vastzit aan de SMA connector.

 

Bijgevoegd zit onder andere een stuk RG316, een SMA connector en een stuk krimpkous.

Ik ga er even van uit dat iedereen bekend is met google en de tekstuele instructies alsmede de YouTube filmjes kunnen vinden en uiteindelijk het voor elkaar krijgen om de connector aan het stuk coax vast te krijgen.

Ik heb het stuk redelijk ruim bemeten, dus als het de eerste keer niet lukt geen nood, het steekt niet op een centimeter of twee.

17) Al het losse plastic moet minutieus worden verwijderd anders dit wanneer de Moxon helemaal klaar is, kans is dat dit gaat "rammelen" in de boom. Meer dan een irritant geluid is het niet. 

De beste tip die ik hier kan geven is een kleinere maat buis in het open gedeelte steken zodat ook de braampjes verwijderd worden.

19) Buiten een lengte RG316, SMA connector en de krimkous, heb ik deze T50-26 ringkern toegevoegd om strak tegen het voedingspunt, binnen in de boom, een soort common mode choke te maken. Alvorens het verlijmen van het T stuk waar het voedingspunt in zit, zal dus éérst deze choke in de boom gefriemeld moeten worden.

PA0FRI heeft hier een heel mooi artikel over geschreven.
Het -26 materiaal gaf emperisch gezien het beste resultaat en verassend genoeg waren de verschillen tussen de materialen erg klein op 145Mhz. Maar door een aantal windingen door deze kern te halen (drie is naar mijn idee qua ruimte de max), is het effect van de coax in de boom minimaal op directioneel gebied.