· 

LNA

Ik heb een een low noise amplifier ontworpen rond de SPF5043z ten behoeve van mijn WBFM experimenten. In het standaard 37x37 blikje zit behalve de MMIC en de benodigde onderdelen, ook een ruime hoeveelheid pads ten behoeve van het maken van een drie tot vijfvoudig filter. Uiteindelijk maakte ik kennis met het SAW filter. Een SAW (surface acoustic wave) filter is een kristal of keramisch filter waarin het signaal omgezet word in een mechanische golf die binnen in het onderdeel vertraagd word door, door het kristal of keramiek te worden geleid waarna het signaal word samengevoegd en terug-geconverteerd naar een elektrisch signaal.

Een SAW filter met een middenfrequentie van 435Mhz en een breedte van 10Mhz. Doordat ik er geen rekening mee gehouden heb met het ontwerpen van het printontwerp dat ik een SAW filter zou gebruiken, moest ik creatief worden. Met een heel klein druppeltje cianoacrilaat (het goede spul en niet dat, wat wit uitslaat en prikkelt in je neus) ondersteboven onder de print op de plek geplakt waar anders een spoel zou komen. Met een later printontwerp zal ik één footprint maken in mijn print-ontwerpsoftware die de diverse SAW filters die de amateurbanden bedekken en binnen

                                                       het werkgebied liggen van de MMIC.

Het uiteindelijke resultaat, zo in de close-up niet heel mooi gesoldeerd. Maar als je bedenkt dat dit SMD onderdeel 3x3mm is, de koperdraadjes 0,25mm2 en ik met de hand soldeer, dan denk ik wel dat het mijn vergeven is.

Bewijs op de spectrum analyser, 34.57dBm. Daar gaan nog af het ingangssignaal van 20dBm en rekening houdende met de insertionloss van het filter en de demping van de kabels en connectoren is een totale verstering van 14,5dBm zo slecht nog niet.. Moet in theorie wel beter kunnen op deze frequentie, maar dat is dan voor de resesign wanneer ik daar aan toekom.